Svenska för grundlärare (GT) III
7,5 hp
Kurskod: GTS35L
Beslut: Fastställd av Fakultetsnämnden för lärarutbildning 2023-05-16. Giltig från och med 2023-08-28. Ersätts av: GTS36L - Svenska för grundlärare (GT) III.
Nivå: Avancerad nivå
Ämnesgrupp: Utbildningsvetenskap teoretiska ämnen ()
Utbildningsområde: Humanistiska området 100%
Huvudområde: Ej huvudområde.
VFU-andel: -
Engelsk titel: Swedish for Primary Teachers (GT) III
Revideringar
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
-
Bergh Nestlog, Ewa & Danielsson, Kristina (2020), Textskapande i grundskolan : utveckla funktionella skrivpraktiker. 1 upplagan. Lund: Studentlitteratur (190 s).
-
Borgfeldt, Eva (2017), Det kan vara svårt att förklara på rader: perspektiv på analys och bedömning av multimodal textproduktion i årskurs 3.. Göteborg: Acta universitatis Gothoburgensis (169 s). Läsanvisningar Läses i urval enligt anvisningar. Anmärkning: Diss. (sammanfattning)
-
Cummins, Jim (2017), Flerspråkiga elever: effektiv undervisning i en utmanande tid. Stockholm: Natur & Kultur (100 s). Läsanvisningar Läses i urval enligt anvisningar.
-
Danielsson, Kristina & Selander, Staffan (2016), I Designs for Learning 8 (1): 25-36. Reading Multimodal Texts for learning – a model for Cultivating Multimodal Literacy. https://www.designsforlearning.nu/articles/10.16993/dfl.72/
-
Einarsson, Jan (2009), Språksociologi. 2 upplagan. Lund: Studentlitteratur (403 s). Läsanvisningar Läses i urval enligt anvisningar..
-
Jönsson, Karin & Persson, Annika (2018), Datorplattor i tidiga skolår: Lärares lärande, barns literacyutveckling. Lund: Studentlitteratur (105 s).
-
Liberg, Caroline & Smidt, Jon (red) (2019), Att bli lärare i svenska. Stockholm: Liber (205 s). Läsanvisningar Läses i urval enligt anvisningar..
-
Salameh, Eva-Kristina (red) (2012), Flerspråkighet i skolan: Språklig utveckling och undervisning. Stockholm: Natur och kultur (267 s). Läsanvisningar Läses i urval enligt anvisningar.
-
Skolverket (2019), Hitta språket. Nationellt kartläggningsmaterial i språklig medvetenhet i förskoleklass. (11 s). http://www.skolverket.se
-
Skolverket Aktuella styrdokument. http://www.skolverket.se
-
Skolverket (2019), Nationellt bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling i årskurs 1-3. Lärarinformation. (9 s). http://www.skolverket.se
-
Skolverket (2017), Nya språket lyfter. (30 s). http://www.skolverket.se
-
Specialpedagogiska skolmyndigheten (2018), Arbeta med språkstörning i förskola och skola. Specialpedagogiska skolmyndigheten (36 s). http://www.spsm.se
Artiklar, skolverksmaterial och digitala lärresurser tillkommer enligt anvisningar av kursansvarig