Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
Svenska för grundlärare (GT) III
Utbildning
Forskning
Samverkan
Om oss
Svenska för grundlärare (GT) III
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
  1. HKR
  2. Svenska för grundlärare (GT) III
  3. Litteraturlista
  1. HKR
  2. Svenska för grundlärare...
  3. Litteraturlista

Svenska för grundlärare (GT) III
7,5 hp

Kurskod: GTS35L

Beslut: Fastställd av Fakultetsnämnden för lärarutbildning 2023-05-16. Giltig från och med 2023-08-28. Ersätts av: GTS36L - Svenska för grundlärare (GT) III.

Nivå: Avancerad nivå

Ämnesgrupp: Utbildningsvetenskap teoretiska ämnen ()

Utbildningsområde: Humanistiska området 100%

Huvudområde: Ej huvudområde.

VFU-andel: -

Engelsk titel: Swedish for Primary Teachers (GT) III

Revideringar

Litteratur

Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.

Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.

  • Bergh Nestlog, Ewa & Danielsson, Kristina (2020), Textskapande i grundskolan : utveckla funktionella skrivpraktiker. 1 upplagan. Lund: Studentlitteratur (190 s).

  • Borgfeldt, Eva (2017), Det kan vara svårt att förklara på rader: perspektiv på analys och bedömning av multimodal textproduktion i årskurs 3.. Göteborg: Acta universitatis Gothoburgensis (169 s). Läsanvisningar Läses i urval enligt anvisningar. Anmärkning: Diss. (sammanfattning)

  • Cummins, Jim (2017), Flerspråkiga elever: effektiv undervisning i en utmanande tid. Stockholm: Natur & Kultur (100 s). Läsanvisningar Läses i urval enligt anvisningar.

  • Danielsson, Kristina & Selander, Staffan (2016), I Designs for Learning 8 (1): 25-36. Reading Multimodal Texts for learning – a model for Cultivating Multimodal Literacy. https://www.designsforlearning.nu/articles/10.16993/dfl.72/

  • Einarsson, Jan (2009), Språksociologi. 2 upplagan. Lund: Studentlitteratur (403 s). Läsanvisningar Läses i urval enligt anvisningar..

  • Jönsson, Karin & Persson, Annika (2018), Datorplattor i tidiga skolår: Lärares lärande, barns literacyutveckling. Lund: Studentlitteratur (105 s).

  • Liberg, Caroline & Smidt, Jon (red) (2019), Att bli lärare i svenska. Stockholm: Liber (205 s). Läsanvisningar Läses i urval enligt anvisningar..

  • Salameh, Eva-Kristina (red) (2012), Flerspråkighet i skolan: Språklig utveckling och undervisning. Stockholm: Natur och kultur (267 s). Läsanvisningar Läses i urval enligt anvisningar.

  • Skolverket (2019), Hitta språket. Nationellt kartläggningsmaterial i språklig medvetenhet i förskoleklass. (11 s). http://www.skolverket.se

  • Skolverket Aktuella styrdokument. http://www.skolverket.se

  • Skolverket (2019), Nationellt bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling i årskurs 1-3. Lärarinformation. (9 s). http://www.skolverket.se

  • Skolverket (2017), Nya språket lyfter. (30 s). http://www.skolverket.se

  • Specialpedagogiska skolmyndigheten (2018), Arbeta med språkstörning i förskola och skola. Specialpedagogiska skolmyndigheten (36 s). http://www.spsm.se

Artiklar, skolverksmaterial och digitala lärresurser tillkommer enligt anvisningar av kursansvarig

Kortadress: www.hkr.se/kgts35l

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025